fredag 19 september 2008

Vegetarisk julmat

Min sambo är uppväxt som vegetarian och under åren tillsammans har det fallit sig naturligt att även jag ätit vegetariskt (väldigt opraktiskt att laga två olika rätter till varje mål). Först åt jag bara vegetariskt hemma hos oss men under årens lopp har jag valt att äta mer och mer vegetariskt och i år bestämde jag mig för att helt köra på den vegetariska linjen. Varför jag valde det är inte det viktiga i sammanhanget, utan det är det faktum att det blir min första vegetariska jul!

Jag känner mig inte ett dugg orolig över att sakna något från julbordet då jag aldrig varit ett särskilt stort fan av julmat. Å den julmat som jag gillat (t.ex. köttbullarna och prinskorvarna) är ju väldigt lätta att byta ut mot vegetariska alternativ. Det enda som jag känner kan bli problematiskt att ersätta är julskinkan och leverpastejen, men det borde väl finnas mycket annat gott att äta istället? Sedan när det gäller t.ex. Janssons frestelse har jag tänkt testa på att laga någon vegetarisk variant.

Spännande! Spännande! Det blir verkligen att läsa på nu så man ser vad det finns för julig vegetarisk mat. Tur att man har internet...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att hitta en "vegetarisk" julbloggare till! Vet att ex Djurens rätt har ett recept på en jättegod vegetarisk Jansson. Tror nog att receptet finns på deras hemsida

Ida sa...

Oh, det ska jag genast spana in!