tisdag 28 oktober 2008

Amaryllisskola

Här kommer en liten amaryllisskola!

1. Placera löken över ett vattenfyllt glas så att rötterna, men inte löken, hamnar i vattnet. En bra idé kan vara att göra det över natten så att rötterna verkligen hinner svälla och vakna till liv så att de sedan kan ta till sig vattnet när löken planteras.


Jag valde att placera mina amaryllislökar över stora vinglas med knivar som stöttepelare så lökarna inte skulle hamna i vattnet.

2. Ta bort löken från vattenglasen och gå igenom rötterna. Finns det några torra rötter som inte svällt av vattnet? Plocka bort dem i sådana fall.


Rensade och fina rötter.

3. Ta fram den tilltänkta krukan och plantera sedan löken. Amaryllisar behöver inte planteras i jord, utan kan även planteras i amaryllisvaser om man hellre vill det. Det enda som direkt är olämpligt att plantera löken i är lera, annars klarar den det mesta. Tänk på att ungefär 1/3 av löken ska sticka upp ovanför jorden.

Min nyplanterade amaryllislök i sin plastkruka. Jag valde att plantera lökarna i plastkrukor så jag kan välja vilken ytterkruka jag vill när julen kommit lite närmare.

4. Vattna jorden ordentligt, men inte direkt på löken. Se till att jorden är ordentligt fuktig. Placera sedan krukan i ett fönster där elementet är påslaget. Undervärme gynnar nämligen rotbildningen.


Mina amaryllislökar står gömda bakom gardinerna i vardagsrummet. Där är det riktigt varmt och skönt, så förhoppningsvis kommer de må bra där.

5. Fram tills den första blomstängeln kommer upp ska du endast vattna om jorden verkar helt torr. Dessutom ska du vända lite på krukan då och då för att maximera möjligheten att stängeln blir rak.

6. När den första blomstängeln kommit upp en bit ökar du försiktigt på vattningen. Om du vattnar för mycket riskerar du att blomstängeln blir för lång och kanske tippar. Det kan också bli så att bladen växer på bekostnad av blomman. Vattna bara när jorden har torkat upp.

7. Njut av din vackra amaryllis!

5 kommentarer:

Sofie sa...

Tack för skolan! Ska försöka följa dina instruktioner - det låter toppen! Plantagen nästa. =)Ska man tänka på något när man väljer lök?

Andreas sa...

Kanon med en Amaryllis-skola.. detta är helt nytt för mig men jag satt och funderade på om man skulle ge sig på det.. nu känns det ju lite som om man har lite mer kött på benen. Tack!

Helen sa...

Vilken tydlig och bra amaryllis skola, tyvärr är jag lat av mig. Ska jag ha en amaryllis köper jag den för driven.

Ida sa...

Sofie - Det viktigaste när du väljer lök är att den ser frisk ut. Kontrollera hur rötterna ser ut, ser de okej ut? Känns löken hård och fast? Den ska inte vara mjuk. Sedan ska löken inte heller ha någon skada. Gå på känsla så blir det nog superbra! Lycka till!

Andreas och Lisa - Det är alltid skoj att testa något nytt. Å lökar kostar ju inte så mycket, så det är ju inte hela världen om man inte lyckas.. eller om de slår ut lite sent. Kör hårt! :)

Helen - Jag trodde också att jag skulle vara för lat för att driva upp mina amaryllisar i år, men jag fick något slags ryck och nu känns det skoj att se hur det går med dem. Men det är ju alltid ett säkert kort att köpa fördrivna :)

Anonym sa...

Mina amaryllis är också i jorden (jag ökar inte vattningen, vill inte ha så långa stägslar).