torsdag 4 december 2008

Vegetarisk janssons frestelse

Jag testade att göra en vegetarisk janssons frestelse för ett tag sedan. Den blev riktigt bra förutom att den smakade lite för mycket. Jag använde all kryddblandning och det tror jag var ett misstag. För i min ena form där jag använde lite mindre smakade det mycket bättre! Exakt hur mycket man ska använda har jag dock inte hunnit prova mig fram till än. Men, den var bra!

Recept på vegetarisk janssons frestelse
Ingredienser:
16 medelstora potatisar
2 gula lökar
4 dl grädde
2 dl mjölk
4 msk smör
½ tsk salt
1 krm peppar
1 dl ströbröd


Kryddblandning:
2 tsk krossad kryddpeppar
1 tsk ingefära
1 tsk nejlikor, malda
2 msk salt
1 msk florsocker


Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 150°C.
2. Strimla potatisen och skiva löken.
3. Varva strimlad potatis med skivad lök samt kryddblandningen.
4. Klicka över smör, häll på grädde och mjölk samt strö över ströbröd.
5. Grädda i 2 timmar. För att få färg kan man grilla på slutet.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Jætte mysig blogg. Føljer den slaviskt. Kram camilla.