tisdag 9 december 2008

Saffransbullar med mandelmassa

Saffransbullar är min absoluta favorit när det kommer till julbaket. De är så fantastiskt goda och är en perfekt ersättare för de klassiska lussekatterna. För till skillnad mot de klassiska lussekatterna så är dessa minst lika ljuvliga även efter upptining. Å det är verkligen ett stort +. Om man vill kan man byta ut den hackade mandeln och pärlsockret mot florsocker. Det gjorde jag förra året och det blev minst lika gott!

Recept på saffransbullar med mandelmassa

ca 50 stycken

Ingredienser
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g lätt Kesella
2 påsar (1 g) saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 150 g smör
500 g mandelmassa

Pensling:
2 ägg
hackad mandel
pärlsocker

Gör såhär:
1. Smula jästen i en degbunke.
2. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig.
3. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl.
4. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
5. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor. Bred smör på dessa och riv över mandelmassa. Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar.
6. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min.
7. Sätt ugnen på 225 grader.
8. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Strö på mandel och pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Doftar ända hit...

Ida sa...

Hannele - Jag kan nästan tänka mig! De är sååå ljuvliga :)

bakrecept recept sa...

Snart är det lussekattsbakning för mig också.

Hittade ett annat toppen recept på lussekatter som jag också har lagt upp på min blogg.

Fin blogg! Älskar bakning.