måndag 12 januari 2009

Summering av julen 2008

Jag härmar Julhuset och gör en liten summering av julen 2008. Imorn är det tjugondagknut så då åker mina sista julsaker ned i sina kartonger. Då når julen 2008 sitt slut!

Bloggen
Den här julen var mitt första år som julbloggare och jag lyckades få över 500 unika läsare/veckan enligt bloggportalen vilket jag tycker är helt fantastiskt. Jag har verkligen uppskattat alla kommentarer jag har fått och verkligen känt mig motiverad att fortsätta blogga. Nästa jul ska jag dock bli bättre på att planera mitt bloggande så att min blogg blir kontinuerligt uppdaterad. Sedan ska jag bli bättre på att ta egna bilder, t.ex. på mitt julhem, som jag kan publicera. Jag vill försöka göra min blogg ännu roligare att läsa! Sen vore det roligt med någon rolig design..

Dryck
Precis som julen 2007 hängde jag på låset när Blossas årgångsglögg släpptes och precis som förra året köpte jag med mig två flaskor. Båda åren har en av flaskorna blivit över så det är tur att det är starkvinsglögg så de går att spara. Lite kul att ha dem kvar faktiskt. Nästa år blir det nog också två flaskor.. men däremot inte någon fler flaska starkvinsglögg. Jag och sambon har nämligen i år insett att ingen av oss egentligen är så förtjusta i det. Nej, att köpa glögg på närbutiken är bättre. När det sedan gäller julmusten blev det inga läskbackar hemköpta. Det måste vi göra nästa år! Jag gillar verkligen att alltid ha julmust hemma så jag vet inte varför det inte blev av.

Filmer
I september köpte jag hem 9 stycken julfilmer varav jag hann se 5. Jag hoppas på att utöka mitt julfilmsförråd ytterligare inför julen 2009.. för finns det något mysigare än att krypa ned under en filt framför en julfilm?

Godis
Det enda godis som gjordes i år var knäck och den gick verkligen åt som smör i solsken. Nästa år måste vi göra mer än en sats och gärna något annat godis också. Det är väldigt trevligt att ha en massa godsaker i skålar här hemma. Ingen chokladask köptes hem i år men det var ingenting som någon av oss saknade.

Julbak
Det bakades Saffransbullar med mandelmassa, mjuk pepparkaka, mjuk lingonpepparkaka med lingon och saffranskaka. Saffransbullarna är ett måste och de andra bakverken är även de väldigt goda! Jag hade tankar på att baka skorpor i år.. men det blev aldrig av. Nästa år kanske?

Julmarknader
Jag var bara på julmarknaden på Gammlia (här i Umeå) och på julmarknaden i Tallin. Ingen av dem tyckte jag var sådär superrolig så jag kan inte låta bli att fundera på om jag inte gillar julmarknader eller om jag varit på tråkiga ena.


Julklappar
Jag fick en brutal mängd julklappar som jag är så nöjd med! Julklapparna jag gav bort blev:

Mamma: Virkad sjal, bok.
Mammas sambo: Två böcker.
Pappa: DVD-filmer.
Moster och sambo: Två påsar med lösviktste.
Mormor & Farmor: Marmelad och kardemummaskorpor.
Morfar: Två tavlor med fotografier.
Farfar: Bok och CD-bok.
Kusin: Väska, nagellack och massor med smycken.
Sambo: Bok.
Tjejerna: Sjal, väska.

Planering
Jag hade ingen direkt planering för julen 2008 och då blev det så att jag inte hann med att skicka ut några julkort. Skämmas! Nästa år ska en planering göras.. och den ska göras i tid. Jag skulle nämligen vilja bjuda över mina vänner på glöggfest och för att ingen ska hinna planera in något måste man skicka ut inbjudningarna i tid.


Pynt
Jag köpte en glöggryta med slev, två plädar, tre kuddfodral, sängkläder och en julduk. Däremot inget riktigt pynt. Jag vann ju dock en adventsljusstake som fint prydde mitt köksbord. Jag drömmer om nya adventsljusstakar till mina fönster och någon fin, stor tomte.. men det får nog införskaffas när ekonomin är lite bättre. Nästa år måste vi också köpa nytt glitter till julgranen.


Pyssel
Jag hade tänkt, och påbörjade, skapa egna julkort. De blev dock aldrig så fina som jag hade hoppats så projektet lades ned. Egna etiketter till julklapparna skapades dock och de blev riktigt lyckade. Det ska jag göra nästa år också.. men skippar nog att göra egna julkort. Det är för ambitiöst för mig. Det går att köpa fina också. Jag hade tänkt dekorera apelsiner med nejlikor och röda band, men det glömdes bort men nästa år då jag ska ha en planering ska det göras!

Blommor
I år införskaffades två amaryllislökar som jag väldigt lyckat drev upp själv. Först var jag rädd att de skulle slå ut för tidigt, men det slutade med att de blommade helt perfekt. Så jag satsar på att driva upp egna amaryllisar även nästa år och att även då placera dem varmt. Jag köpte även 2 hyacinter och en liten julstjärna som jag placerade i en julgrupp. Julgruppen blev väldigt fin och skapade fin julstämning här hemma. Julen 2009 skulle jag gärna göra fler julgrupper och gärna köpa stora julstjärnor.

Inför nästa år

Julen 2008 blev riktigt, riktigt bra och jag ser med spänning fram emot julen 2009. Med hjälp av en planering hoppas jag hinna med lite mer julbak, en glöggfest, lite mer filmtittande och helt enkelt lite mer julkänslor. Om man planerar bra hinner man med att bara vara med sina nära och kära också.. vilket för mig är nödvändigt för att jag ska kunna njuta av julen.

Jag ser verkligen fram emot nästa jul och jag hoppas att vi ses då också. Fortsätt gärna kika in för man vet aldrig när jag har något att skriva här. För julen är ju något som man har i hjärtat året om!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig summering.

Mirry sa...

Anmäl din snygga blogg till Veckans blogg och var med och tävla om en länkning!

Spana in vår söta blogg och anmäl!

www.arntyochmirry.se