lördag 12 september 2009

Blossa 09 måste beställas

Jag blev oerhört chockad när jag tidigare idag läste hos både Julhuset och Tomtemor att Blossa 09 inte skulle säljas i Systembolagets butiker utan vara en del av beställningssortimentet. Man kan läsa hos Sydsvenskan att Systembolaget anser att årgångsglöggen inte är tillräckligt bra för att finnas i det ordinarie sortimentet. Den kommer dock fortfarande att gå att få tag på. Antingen kan man beställa den på Systembolaget eller här.

På Blossas egen hemsida står det dock fortfarande att en begränsad upplaga kommer säljas på Systembolagen men med tanke på att Heléne Teuterwall Thideman vid vid Pernod Ricard (som äger varumärket Blossa) har uttalat sig i artikeln i Sydsvenskan så handlar nog det hela om att deras hemsida inte är uppdaterad med den nya informationen.

Jag kan för allt i världen inte förstå hur Systembolaget kan bestämma sig för att inte sälja årgångsglöggen i butikerna. För det första har jag svårt att se hur årets variant skulle vara så mycket sämre än de tidigare årens och för det andra så är ju Blossaglöggen så oerhört förknippad med jul för många i Sverige. Jag tror att om Blossa bara når ut med informationen att man måste beställa sin glögg, så kommer minst lika många att köpa den i år. Det känns som att det kommer bli mer besvär för Systembolagen att hantera alla beställningar än att bara sälja flaskorna.

Men hur som helst, om du vill ha Blossa 09 så måste du beställa den!

2 kommentarer:

Hanneles jul sa...

Årgångsglöggen är ju inte den enda glöggen ;)
Är det olika varje år, är det väl inte tradition..

Ida sa...

Nej, och tur är väl det. Jag är oerhört förtjust i Dufvenkrooks glögg också!

Sedan när det kommer till det där med traditionen handlar det för min del om att det är en tradition att köpa årsglöggen. Att det är olika är bara roligt enligt mig. Men som du säger, det finns annan glögg också :)