tisdag 29 december 2009

Champagne-tips

Nyårsafton närmar sig och snart börjar det bli dags att inhandla champagneflaskan till tolvslaget. Champagne kostar ofta en del och det kan kännas lite svårt att ändå lägga ned en del pengar på något som man kanske inte dricker så mycket annars och därför inte har så bra koll på. Jag är då i alla fall ingen stor champagnedrickare och känner mig ganska vilsen bland alla champagneflaskor.

Men i somras hittade jag en favorit! Då bodde jag nämligen i Paris med min sambo och en dag åkte vi ut till det lilla samhället Epernay tillsammans med våra vänner. Epernay är inte vilket ställe som helst utan det där som de flesta champagnemärkena har sina säten. När vi var där så promenerade vi såklart längs Avenue de Champagne där alla champagnehus ligger och sedan så besökte vi Castellane. Det är ett ganska litet champagnehus som säljer omkring 2 miljoner flaskor per år (2 miljoner kan låta mycket men då kan man jämföra det med Möet et Chandon som säljer kring 55 miljoner/år). Hos dem fick vi oss en ordentlig rundtur där vi lärde oss massor om champagne och sedan fick vi såklart dricka lite champagne.

De bjöd oss på Castellane Brut och sedan köpte vi med oss en flaska Castellane Brut Rosé. Jag brukar vanligtvis inte tycka att champagne är så pass gott att det är värt att lägga ned så mycket pengar på men jag gillade faktiskt båda dessa. Det bästa är att Sverige är en av de få länder som Castellane säljer sina flaskor till och de är bland de billigare på Systembolaget. Castellane Brut kostar 239:- och det tycker jag är helt överkomligt.

Så, om ni har tänkt köpa champagne inför nyår, så är mitt tips att testa på Castellane! Det är en relativt billig champagne som är riktigt god!